Lantliv

Vi var det bra, riktigt bra, här i Fågelkärr utanför Gränna.
Vi åkte i lördags eftermiddag och kom fram runt nio-tiden på kvällen. Vättern är en enormt stor sjö och den lilla sjö vi bor vid som heter Bunn är trots mycket mindre är Vättern också stor. Lagom stor för att ro runt i och bo vid.
Gården med vårt lilla hus ligger idylliskt nere vid vattnet med egen brygga, båthus och hönshus. Här bor lagom mycket folk (som känns tryggt) för att fortfarande vara lugnt och stilla. Vårt boende är ett gammalt 1700-tals hus som var lite mer slitet än vi trodde men trots allt mysigt och vi har en mysig grillplats utanför.



Redan igår begav vi oss ut med roddbåten för att försöka fiska. Vi förstod att det inte är säkert att man får något och vi var på väg att ge upp hoppet när jag - som aldrig fiskat förr - fick en 50 cm gädda på kroken! Jättestor tyckte jag och blev värre än en "tjej" när jag skulle snurra in den. Killarna kämpade med att få in den i båten medans jag skrek "hjälp - vad ska jag göra!?"  Som jag nämnt innan tycker jag enormt synd om uppfiskade fiskar och fick bokstavligen talat ont i hjärtat när killarna tog död på den. Men så går det ju till och jag är glad för att de är tuffa nog, så den inte behövde lida så länge. Vi fick sedan veta att 50cm är gränsen för att få lov att ta med den in. Annars ska man kasta tillbaka den. Tur.



Magnus rensade och marinerade den och med potatis och hollandaise-sås blev det himmelskt gott. Jag och C blev sugna på en god efterrätt - så vi gjorde banan & jordgubbstårta =) 



Idag var vädret lite sämre än igår och vi begav oss med båt till Visingsö. Ön var grön med mycket skog och väldigt fin. Vi började med en tur i hästdroska (med 20 pers) och gick sedan till fots ca. 7 km i skogsterräng för att se de gamla Mullbärsträden. På vägen hittade vi goda smultron och hallon men det var väldigt besvärligt att ta sig fram och tillbaka och tog mycket längre tid än vad vi trodde så vi hann precis med båten tillbaka och fick veckans konditionsträning på köpet =)





Nu är vi trötta och vilar ut i stugan. Grabbarna är nere och fiskar igen. De har fortfarande inte fått någon fisk och tar alla stunder till att försöka. Kanske fick jag sjöns enda gädda?

Nedan lite fler bilder. Klicka för att förstora.




Dags att förbereda middag. Jag skriver mer senare i veckan.
Go'kväll!


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0