Good start so far..

Nu har min första semester börjat - den lilla semestern. Jag gick redan kl 16 från jobbet igår (händer ju inte så ofta annars..) åkte för att köpa jordgubbar och rosévin och sedan hem för att förbereda. Tre av mina barndomsvänner skulle komma på middag klockan sju. Jag hann precis bli färdig med allt när det ringde på dörren =)
Det bjöds på kyckling/bulgur-sallad och pavlovatårta deluxe! Jag som aldrig gjort maräng förr fick göra om det 2 ggr innan det blev rätt, men då blev det bra iaf. Jag tyckte själv att den var smaskens - men så älskar jag maräng också!



RECEPT  (10 port)

6 äggvitor

4 dl strösocker

2 tsk maizena majsstärkelse

2 tsk vaniljsocker

Några droppar röd karamellfärg


Sätt ugnen på 225 grader.
Vispa äggvitorna i ca. 10 min tills det blir ett hårt klibbigt skum som inte släpper bunken.
Blanda socker, maizena & vaniljsocker och häll sedan ner lite i taget medans du vispar.
Droppa i lite röd karamellfärg om du vill ha den rosa och fin =)
När marängensmeten är blank häller du upp det på en plåt i en jämn cirkel på ca. 25cm.
Sätt in plåten i ugnen, sänk värmen till ca. 100 grader och grädda i 1 tim + 20 min.

När marängen svalnat täcker du den med grädde som du vispat upp med 100gr. hallon.

Lägg sedan en massa färska jordgubbar över tårtan = PAVLOVA DELUXE!

Det var i övrigt en väldigt trevlig kväll och som alltid när vi ses blir det mycket att prata om! Dessutom är det tre av oss som bloggar. Tove's blogg hittar ni på http://www.toow.blogg.se/ och Catherine skriver en blogg om sin söta dotter Maja på www.majaella.blogspot.com. Det är perfekt att kunna följa med där när man inte hinner ses så ofta.

       
           Jag, Catherine & Tove                             Louise              


Imorse fick jag fint besök igen - denna gång av min bästa vän Anna & Frida. Anna fick sina försenade födelsedagspresenter och blev till min lättnad glad för dem =) Vi cyklade sedan upp till stan i det underbara vädret och jag fick köpt några sommartoppar till. För tidigt imorgon åker jag och M till Athen för att sedan fortsätta till Naxos - äntligen! Är tillbaka igen om en vecka med massa fina bilder - förhoppningsvis.



Till dess - αντίο [adiå]



Kommentarer
Postat av: Anna

Glad? Jag blev JÄTTEglad! Jag längtar till vår "semesterkväll" :-) Puss

2009-07-01 @ 07:17:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0